Infoblad – 2017-05-02

INFORMATION TILL ALLA I BRF ÅRSTA

Det kommer bli mycket att läsa, men snälla, ta några extra minuter att göra det och begrunda innehållet.

Glädjande kom det många medlemmar till årsstämman den 24 april trots dåligt väder och trots , att Sirius spelade fotboll, de vann sin match, skickligt gjort. Det blev en nygammal styrelse, som blev omvald, vilket vi tackar för. Dock en liten ändring. Vi fick en ny ledamot, Christoffer Berner, relativt nyinflyttad och boende i hus 50, som vi hälsar hjärtligt välkommen i styrelsens arbete. Styrelsen tackar för förtroendet och lovar att göra vårt yttersta för att vår förening ska blomstra, både ekonomiskt, men även skötsel av våra fastigheter och givetvis våra fina grönområden. Vi vill även i fortsättningen vara en av Uppsalas mest attraktiva föreningar.

Först följer här de arbeten, som ligger närmast i tiden:

  • Container ställs ut vid gräsytan framför flaggstången under tiden 8 maj – 21 maj. Passa nu på, att städa era källarförråd, m.m. Ni får slänga allt utom ELEKTRONIK.

  • Farthinder kommer att monteras upp, både på parkering och inne på området. Det gör vi dels för att det blivit flera barn i föreningen, vilket är glädjande. Det har även ökat med husdjur, hundar och katter, för att inte tala om våra fina harar, som bor hos oss. Vi har uppmärksammat, att ibland kan det gå lite väl fort med bilkörandet, så det kan kännas mera tryggt om hindren finns. De plockas bort under vintern.

  • Till hösten ska det vara klart med en sop- och avfallsstation. Placeringen blir vid en av platserna där vi idag har returpapperscontainer, exakt vilken plats det blir kan vi inte säga idag. Det blir behållare för glas, plast, burkar, mindre elektronik etc. och vara låsta behållare, så bara vi som bor här får utnyttja dem.

  • Boulebana var en av motionerna till stämman och den ska vi försöka göra i ordning så fort som möjligt.

  • En annan fråga, som togs upp på stämman var ifall styrelsen funderat på fönsterbyte. Det finns med i våra framtidsplaner men vi vill först avvakta byggenskapen vid Årsta Centrum. Efter alla yttranden, som gått tillbaka till planerarna för byggnationen, så beslutade de att göra bullermätning i våra hus närmast Centrum, dels med tanke på den tänkta lokalgatan och även hus, som blir upp till tretton våningar. Mätningen är gjort i hus 40 och nu inväntar vi svar från kommunen. Visar det sig, att bullernivån blir alltför stor kommer vi i första hand kräva byggstopp, i andra hand får kommunen stå för kostnaderna av installation av typ 3-glasfönster i husen närmast, hus 38 – 44. Då kommer vi i det läget att se över byte av fönster i övriga hus.

  • Under sommaren kommer Kurt och Andreas Eklund utföra en del arbeten:

    • Kakelplattorna i tvättstugan hus 40 skall bytas ut. Information hur det blir avstängt kommer separat till alla i husen 38 – 44.

    • Två källarnedfarter kommer att repareras, vilka två det blir kan inte sägas idag. Vi måste se vilka, som är sämst. Separat information kommer längre fram.

    • Sedan finns det några balkonger kvar, att måla. Det blir tidigast i slutet av maj månad. Är det någon, som vet med sig, att det inte blivit utfört hos er, hör av er till undertecknad, så får vi göra en besiktning.

  • Hissen i hus 48 ska bytas ut och beräknas börja vecka 31 (31 augusti) och pågå under två till tre veckor. Alla i hus 48 kommer att få en information hur det kommer att gå till. Hissen kommer att vara avstängd nästan hela tiden och då kan ni som bor i det huset redan innan sommaren planera om ni kan bo någon annanstans eller planera för inköp m.m. T.ex. informera hemtjänst om ni har sådan hjälp. Arbetet utförs av Uppsala Lyftservice AB och de har lovat att det ska så smärtfritt som möjligt, samt att de kan vid specifika tillfällen hjälpa till med hissfärd. Blir det här ett bra arbete kommer två hissar per år att bytas ut. Som sagt, alla i huset kommer inom kort få mer information, förmodligen någon gång mellan 10 – 18 maj.

Vid OVK-besiktningen (Obligatorisk Ventilationsbesiktning) var det flera hushåll som fick påpekanden, vilka måste åtgärdas. Ni kommer att få information om felen och vad ni måste göra. Ni får tid på er fram till 15 september, därefter gör firman Sotnings- och Ventilationstjänst en besiktning.

Styrelsen har också planer på att iordningställa laddningsstationer för elbilar, kanske redan till hösten eller förvintern. Två vid varje parkeringsområde.

Våra tankebanor går också i solens tecken, nämligen framledes eventuellt installera i solenergi. Här är vi än så länge i en tidig framtidsvision.

Nu till den lite allvarligare delen av detta Informationsblad:

Kommer här att skriva i jag-form, eftersom jag inte har någon korrekturläsare, men känner, att jag har de övriga i styrelsen och våra fastighetsskötare med mig i denna del.

Börjar med cigarett- och snussnusk: Kan inte neka någon att röka eller snusa, är själv rökare , som försöker sluta. Ska det vara så otroligt svårt att förstå, att det inte är fastighetsskötarnas eller styrelsens arbetsuppgift att städa efter er. För det första, röker ni utomhus, släng inte fimpen på marken, släck den ordentligt och antingen släng den i någon papperskorg eller ta den med er in i lägenheten och släng bland era egna sopor. Samma gäller för snus. Snusprillorna ska inte slängas direkt på marken och under inga omständigheter slängas i hissen. Det är inte heller tillåtet, att slänga ut cigaretter och snus direkt från balkong eller fönster. Balkong och fönster är inga askfat för dessa ”njutningsmedel”. Tänk även på brandrisken.

Sedan till hur en del behandlar reklam och tidningar: Uppsalatidningen kan vi inte säga nej till, den räknas som samhällsinformation till alla hushåll. För er som inte vill ha reklam finns etiketter, att sätta på er brevlåda.(INGEN REKLAM TACK). De kan ni hämta hos mig på expeditionen. I stället för att lägga upp reklam och tidningar på brevlådorna eller slänga på golvet, ska det vara så svårt, att ta dem med er och slänga bland era egna sopor. Tänk än en gång på brandrisken.

Blir så trött när jag ser nerskräpningen. Ibland tror jag att en del av våra boende är som ouppfostrade barn och tror att ”mamma” ska städa efter er. Har ni tänkt på att vi alla som bor här är alla ägare till husen och jag tror inte ni vill ha det så här hemma hos er. Kan vi inte vara överens om, att sluta med dessa dumheter. Både lokalvårdare, fastighetsskötarna, styrelsen och era grannar har ledsnat över ert agerande.

VAD ÄR PROBLEMET?

Husdjur är söta och rara, tänker i första hand på katter och de flesta katter är förmodligen innekatter, men en del kan vara ute och inte springa bort. Till er, som har katt och släpper ut den på gården, se också till att den kommer in. Katten kan inte öppna porten själv, så därför ber jag er grannar, släpp inte in katten utan att veta att matte eller husse tar in den. Det säger sig självt, att om katten bara blir insläppt i porten, men inte in i lägenheten, vad gör den då när den blir kiss- eller bajsnödig. Den gör sina behov var som helst när den behöver. Har också fått indikation, att några bara öppnar lägenhetsdörren och släpper katten i trapphuset. Det är svårt för mig att förstå att någon kan göra så. Hoppas det bara är en hörsägen.

Tvättstugan och tvättkulturen har alltid varit ett problem, inget undantag i vår förening. Det är inte tillåtet att boka tvättid genom att sätta en papperslapp i stället för bokningskolv. Om någon uppmärksammar detta, släng lappen! När ni har slutat tvätta, plocka ner bokningskolven och om ni har bokat men inte kan ta den tiden, se även här, att kolven kommer bort. Vi är 116 lägenheter som delar på en tvättstuga och om alla sköter bokningen korrekt, så har fler möjlighet att utnyttja tvättstugan. Var tar alla påsar för att lägga BH med i bygel vägen? Våra fastighetsskötare får ständigt köpa hem nya. Det är inte heller tillåtet att tvätta åt utomstående personer. Till sist beträffande tvättstugorna: STÄDA EFTER ER! Det kommer snart att sättas upp fräscha tvättregler, till dess, läs våra Ordningsregler. De finns att hämta hos undertecknad.

Slutar här, jag har fått med det mesta för tillfället tror jag.

Om stavningsNisse varit framme, får ni försöka förlåta mig.

Ni kommer slippa mig ett par veckor framöver. Åker till Medelhavets strand under tiden 21 maj – 4 juni.

Var rädda om varandra och gå ut i solen, ingen vet hur länge detta vackra väder håller i sig.

Uppsala den 2 maj 2017

Styrelsen genom

Margareta Kjellin

Comments are closed.