Internetproblem maj 2018

Nu fungerar vårat internet igen. Tyvärr verkar det som att felet denna gång var i vårat nät.

Vad är problemet

18/5: Medvetet eller omedvetet finns det någon/något som skickade ut alldeles för mycket på nätet så att våran port hos Bahnhof blev överbelastad och porten stängdes av.

Åtgärder

1 ) De jag har gjort för att se till att vårat internet skall fungera är att jag har startat en funktion i huvudswitchen som stänger ner den porten under 10 sek, som är överbelastad. Tyvärr blir eventuellt ett helt hus drabbat. Klart

2) De jag skall göra närmast är att starta samma funktion, men på alla portar i respektive hus också. Klart 23/5 18.20. Detta löste problemen för alla hus.

3) De jag sedan skall försöka göra är att hitta utrustningen som orsakar problemet. Detta kan ta lite tid. Klart 23/5 22.30

 

Jag ber om ursäkt för alla problem som är med vårat nätverk.

 

Stefan Scharmer

Bredbandsansvarig

Comments are closed.